måndag 3 oktober 2011

Nattsvart.

Vaknade med ett ryck, någonting kändes fel. Det var bäcksvart och knäpptyst. Vanligen hörs radion på låg volym, ventilationen brummar dovt, nattlampor lyser upp huset svagt. Men nepp, helt bäcksvart.
Tog telefonen som jag laddat hem en ficklampa till och skyndade in o pudrade näsan och kröp sedan ner i sängen igen. Surfade in på eon's hemsida men ingen felanmälan hade gjorts. Gick upp igen, tog mig ner för trappen, utanför köksfönstret lös gatubelysningen, tjuvkikade i grannarnas fönster och här och var hade någon en liten lampa tänd. Med andra ord kan man inte vänta på att problemet bara ska lösas, det är upp till oss. Känner hur kyligt det börjar kännas, tänker på maten i kyl och frys, varmvattnet i duschen på morgonen...
Måste nog väcka maken, fastighetsskötaren ;)
Yrvaket följer han med ner, kollar runt och knäpper sedan på jordfelsbrytaren varpå huset blixtrar och knäpper av allt som ska startas upp. Sen poff - mörkt och tyst igen. En snabb lösning med att ta ur massa säkringar där ström inte behövs för tillfället och så gick vi till våra sängar och försökte sova. Jag hörde att M gav upp efter ett tag, jag väntade tills jag lyckades. 1 timme till o så hojtade D lite. Somnade om ett par minuter, så ringde väckningen, S vaknade. Lade mig brevid och hon somnade om, närapå att jag gjorde det oxå.

Duscha, klä sig, föna håret, fixa barnen, packa väskor o så ut i bilen. Lämningen på dagis gick kanon, M ringde, hade glömt plånboken i min bil, svängde hemåt, stress till tåget som självklart är försenat. Känner en stark huvudvärk inta mitt huvud, hör en kille vara osams på perrongen med konduktören på tåget åt motsatt håll om att han inte får ha sin cykel med sig, mitt tåg rullar in... Får till och med sitta...

Där är jag nu. Tänker posta detta och hoppas att tåget - som just nu står stilla - kommer komma fram till sumpan, ta fram min virkning och sedan knapra lite huvudvärkstabletter tillsammans med frukosten på kontoret.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: