fredag 24 februari 2012

Ett namn...

Det annonserades stort på nyhetssidor på nätet vad vår nya medlem i kungafamiljen skall heta. Morfar kungen berättade med stolthet att hans första barnbarn skall få heta Estelle Silvia Ewa Mary och min reaktion var att det var skoj att de inte valt något av de namn som kvällspressen haft med i sina listor där läsarna skulle vara med och rösta om vad som passar bäst - Alice, Astrid.... Osv.

Tänkte inte mer på det men det tog verkligen inte lång tid innan man hörde och läste kommentarer om detta namnval - det är fel för att det inte hör till de traditionella namnen. Kom igen - det är 2012 nu. Innan hade inte tjejer (prinsessor) ngn chans att bli tronarvingar heller.

Jag har en vän som kommer från ett annat land i Europa och han har samma förnamn som både sin far och farfar - väldigt innovativt eller?

Idag döper vi våra barn till månstråle, linux, Apple, metallica... Måste då vår kungafamilj välja ett namn de har på ngn gammal mer eller mindre nära släkting som hetat så? Dumt enligt mig.

Sen kan man förstå att själva namnvalet kan skapa åsikter åt olika håll - men smaken är som baken. Alla jag känner har inte valt de namn JAG gillar bäst på sina barn men jag har faktiskt aldrig stört mig på det.

Jag vill verkligen att vi skall ha vårt kungahus kvar, tycker de gör ett kanonjobb och skulle inte byta med dem en endaste dag - men för Guds skull - låt dem oxå flytta in i 2000-talet.

Detta har jag inte skrivit med någon som helst persons åsikt i tankarna - det är allt jag hört/läst idag som får mig att vilja yttra mig jag med och orkar inte debattera om det för jag anser att ämnet är allt för ointressant att ödsla så mkt tid på. Ventilerar mina åsikter här - här är min blogg och har ni läst ända hit så var det upp till er.

Men snälla - säg att ni har något annat i livet som gör er upprörda eller går igång än just detta?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Anna, jag trodde inte det var sant denna rabalder on namnen. Tycker synd om föräldrarna, de ska få vara glada och stolta över deras lilla fina barn.

Kram
Anne-Marie

Anonym sa...

Tycker namnet var annorlunda men ett bra val av namn ! Nog hade hon kunnat heta Alice ;-) haha men nää Estelle blir nog super.

kram Maria