onsdag 17 augusti 2011

SJ...

Inte många av mina resor med statens järnvägar har skett enligt avtal. Avtalat ngt anser jag är då jag fått ett förslag (anbud) som jag accepterat och betalat för. Anbuden jag får står uppradade på hemsidan, svårt att gissa att andra finns.

Jag är inne på min andra jobbarvecka, har till och med i går rest 14 resor till och från jobb. Hälften av dessa tror jag skett i tid (och jag räknar inte 2-4 minuter som förseningar). En dag arbetade jag in halva lunchen och lämnade kontoret 16.30 - tågets avgångstid är då 16.39. Tåget kom 17.30.
En morgon åkte jag hemifrån 07.00 i vanlig ordning, tåget skulle gå 07.22 enligt tidtabell. Tåget kommer från Göteborg och har tid på sig att se hur det stämmer eller ej med avgångstider från olika stationer men 5 minuter innan det går från min perrong kommer det upp att tåget är lite försenat, typ 8 minuter. 8 minuter blev till slut några fler och 07.58 kom nästa tåg istället, även det försenat. Då tog de BORT 07.22 tågets ankomst. Tåget var inte ens ute och rullade. Detta var tydligen inte SJ medvetna om som hela tiden lade på minut för minut. Jag bor strax norr om stockholm skall tilläggas och SJ borde vara informerade om att tåg inte avgått från Göteborg?? Eller har jag fel?

Jaja. I dag kom jag till stationen 07.18, slängde ett öga på tavlan som inte var medveten om ngn försening. Sen kommer tåget, i full fart, skakar och skramlar, perrongen är full med folk som ska till sina jobb. Tåget saktar inte ner alls, bränner vidare, när loket är någonstans mitt på perrongen drar de i bromsarna för full hals. 2 vagnar av 10 hamnar i kontakt med perrongen, resten har passerat. Så öppnar de dörrarna. Vi skyndar på. I tåget möter jag alla som skulle kliva av. Står du i vagn 1 och väntar har du en bit att tränga dig fram för art komma till vagn 8.

När det gått nån minut och jag promenerat 2 vagnar framåt i tåget drar de igen dörrarna, folk blir galna, men då backar de tillbaks till perrongen igen. Öppnar dörrarna och släpper av de 5-7 personer som inte hade hunnit till vagnar det gått att kliva ut från.

Sanslöst! Vad håller de på med? Nu har vi åkt i full fart och de ropade precis ut sumpan som nästa uppehåll, de tänker stanna där med andra ord?

Heja SJ!

Inga kommentarer: